Linia kolejowa Kłodzko – Wałbrzych
Kalendarium :
- 1879-06-10 Kłodzko Główne - Nowa Ruda otwarcie linii torów: 1 : 1435 mm
- 1880-10-15 Nowa Ruda - Wałbrzych Główny otwarcie linii torów: 1 : 1435 mm
- 1912-01-01 Kłodzko Główne - Wałbrzych Główny zmiana liczby torów na 2 1907-1912
- lato 1945 Jedlina Zdrój - Wałbrzych Główny zmiana liczby torów na 1
- 2000-01-01 Nowa Ruda - Ludwikowice Kłodzkie zmiana liczby torów na 1
- 2004-08-01 Głuszyca - Jedlina Zdrój zamknięcie jednego toru
- 2006-04-01 Kłodzko Główne - Wałbrzych Główny, zawieszenie połączeń lokalnych, pozostaje tylko sezonowy pociąg z Krakowa do Jeleniej Góry
- 2007-12-09 Kłodzko Główne - Wałbrzych Główny zamknięcie dla ruchu pasażerskiego
- 2009-01-05 Kłodzko Główne - Wałbrzych Główny wznowienie ruchu pasażerskiego – Przewoźnik Koleje Dolnośląskie
W 1879 r. połączono Kłodzko z Nową Rudą, a rok później z Wałbrzychem. Odcinek miał być częścią Śląskiej Kolei Górskiej. W 1912 zwiększono liczbę torów do dwóch. Linia liczyła 15 przystanków: Waldenburg–Dittersbach (Wałbrzych Główny), Steingrund (Jedlina Górna), Bad Charlottenbrunn (Jedlina Zdrój), Wüstegiersdorf (Głuszyca), Ober Wüstegiersdorf (Głuszyca Górna), Königswalde (Bartnica), Nieder Königswalde (Świerki Dolne), Ludwigsdorf (Ludwikowice Kłodzkie), Centnerbrunn (Zdrojowisko), Rubengrube (Nowa Ruda przedmieście), Neurode (Nowa Ruda), Mittelsteine (Ścinawka Średnia), Möhlten (Gorzuchów Kłodzki), Birgwitz (Bierkowice), Glatz Hauptbahnhof (Kłodzko Główne). Największe obciążenie linii przypadło na okres międzywojenny. Wzroście ruchu towarowego towarzyszył boom na przewozy pasażerskie (dzieńnie nawet 27 pociągów). Po wojnie ruch przywrócono tylko jednym torem. Planowano elektryfikację linii, co jednak nigdy nie doszło do skutku. W 2006 r. zawieszono ruch na linii. Staraniami poszczególnych osób i Urzędu Marszałkowskiego Dolnego Śląska, w 2009 r. udało się przywrócić ruch pasażerski na linii. Obecnie kursują 4 pary pociągów obsługiwane przez szynobusy KD oraz nieliczne pociągi towarowe. Zabytkowe stacje popadły w ruinę. Tory są w skandalicznym stanie.
Dzisiejsza rzeczywistość
Linia Wałbrzych – Kłodzko wymaga remontu ze szczególnym naciskiem na przystanki na których brakuje światła, śmietników, ławek. Zarastają nie wycinanymi krzakami. Kolej nie chce przekazać ich samorządom mimo ich starań (np. Jedlina). Prędkość jazdy nie udeża, 51 km pomiędzy Wałbrzychem Głównym a Kłodzkiem Głównym to dla podróżującego godzina i 25 minut. Stan torowiska pogarsza się z roku na rok, czemu przede wszystkim są winne przejeżdżające tędy ciężkie pociągi towarowe. Niewielka oferta ilościowa przewozów pasażerskich, słabe skomunikowanie pociągów na stacjach węzłowych to aktualny stan kolei pasażerskiej na tej przepięknej linii kolejowej na początku XXI wieku...
Szanse na przyszłość
Linia 286 mimo degradacji ma szanse na przyszłość jest nią niewątpliwie rozwój turystyki w regionie.
Jedlina Zdrój :
Miasto należące do „Tajemniczego Trójkąta” (Głuszyca –Jedlina Zdrój-Walim), zapewni nam wiele atrakcji. W sezonie zimowym czeka na nas wyciąg narciarski, ale również całoroczny tor saneczkowy czy kort tenisowy oraz boisko do gry w bule. Skorzystać możemy z parku linowego czy też z leczniczych właściwości miejscowych wód. W okresie wakacyjnym odbywa się Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, a w sierpniu Dolnośląski Festiwal Zupy. Oprócz tego na miłośników sportu czeka wiele atrakcji na światowym pozionie. Wszystko to 10 min. pociągiem Kolei Dolnośląskich od Wałbrzycha Głownego.
Głuszyca:
Kolejna miejscowość należąca do wspomnianego „Tajemniczego Trójkąta”. Oczekuje tu na turystów 150 km tras rowerowych. Ale głowną atrakcją są podziemne sztolnie kompleksu Osówka zbudowane przez Hitlerowców podczas II wojny światowej. W sezonie zimowym na narciarzy czekają także wyciągi. Tutaj również organizowane są imprezy cykliczne jak Festiwal Pstrąga czy MTB Marathon. Dojazd Kolejami Dolnośląskimi ze stacji Wałbrzych Głowny.
Nowa Ruda:
Urodziwe miasteczko leżące w środkowej cześci linii Wałbrzych – Kołodzko. Piękny widok rozciąga się już sprzed samego dworca. Tutaj też zaczynją swój bieg trasy turystyczne. W Nowej Rudzie znajduje się Muzeum Górnictwa z 700m wyrobiskiem, wydzielone z nieczynnej już kopalni. Dostępne są również atrakcje dla milośników koni, zimą funkcjonują nartostrady. Możemy też wypocząć nad wodami Zalewu Radkowskiego. Obcowanie z przyrodą zapewnia Park Krajobrazowy Gór Sowich i Rezerwat Przyrody „Szczeliniec Wielki”. Dojazd 25 min. szynobusem z miejscem na narty z Kłodzka Głównego.
Turystyka Kolejowa
Przy niewielkim nakładzie sił i środków linię kolejową Kłodzko - Wałbrzych można dostosować do potrzeb turystów, w taki sposób aby sama w sobie stała się atrakcją turystyczną. Sprzyjają temu między innymi: sąsiedztwo gór Wałbrzyskich i Sowich, walory miejscowości leżących na trasie oraz zabytkowe dworce, tunele i mosty kolejowe. Do przejazdów takich nie potrzebna jest duża prędkość przejazdowa, a na przykład składy pasażerskie z wagonami z dużymi oknami panoramicznymi. Ważnym elementem wspierania linii kolejowej powinna być także promocja linii jako atrakcji turystycznej. Pierwszym krokiem w celu przybliżenia pasażerom i turystom uroków linii Kłodzko – Wałbrzych może być przejazd pociągu turystycznego „Kilof” , który organizowany jest w ramach Markowego Produktu Turystycznego TurKol.pl 3 września bieżącego roku. Pociąg ten pojedzie z Poznania przez Wrocław, Kłodzko do Wałbrzycha i wróci do Poznania przez Jaworzyną Śląską i Wrocław. Szczegóły dotyczące pociągu „Kilof” dostępne są na stronie internetowej TurKol.pl.
Źródło : internet i materiały własne
-
Kolej
- Usta Nowaka
- Myślenie jednotorowe
- Pełzająca katastrofa
- Optymalizacja donikąd
- Wykolejona modernizacja
- Znikające dworce
- Pod pretekstem bezpieczeństwa
- Posterunki na słowo honoru
- EP05-23
- Dni wolne od pociągów
- Medialny Rozkład
- Trasa Ostrów Wlkp. – Głogów: zmiany na lepsze, zmiany na gorsze
- Z kart historii krotoszyńskiego węzła kolejowego
- Kraj coraz wolniejszej kolei
- Dwója na szynach
- Nowy Wrocław Mikołajów
- Linia kolejowa Kłodzko – Wałbrzych
- Zakaz wjazdu dla pociągów pasażerskich?
- Szybka kolej przedwojenna
- Euro 2012 nie po kolei
- Karmazyn w przyszłym roku nie pojedzie (?)
- Białoruś
- Kolej dużych pieniędzy
- Zakarpacie
- Wagony, lokomotywy i gadżety
- Znikające pociągi
- Zima „zaskoczeniem” dla kolei.
- Cuda przed-wigilijne!
- Ministerstwo wygrywa wojnę o kolej! A co na to pasażerowie?
- Anty-podwyżki
- Ośmiu dyrektorów od dużych prędkości.
- Transport antypubliczny
- Ygrek - czyli czy ktoś tu udaje greka...